گروه پایه چهارم ابتدایی بروجرد
 
قالب وبلاگ

چرا باید به کتاب بنویسیم اهمیت داد؟

در تمامی پایه ها برای این که دانش آموز با نوشتن بیشتر آشنا شود ، باید به کتاب بنویسیم بیشتر اهمیت بدهیم ! چون تمامی نکاتی که در بنویسیم وجود دارد ، علائم و نشانه هایی  هستند که در نوشتن انشاء به ما کمک می کنندو به تک تک تمرینات اهمیت داده و به دانش آموزان یاددهیم ، مثل موضوع هایی در مورد  رعایت علائم دستوری در نوشتن . هر چه کودکان در پایه های اول و دوم و سوم ، بنویسیم و نوشتن را بهتر و بیشتر و با دقت انجام دهند ، در پایه های بالاتر راحت تر می توانند افکار و ذهنیات خود را مکتوب نمایند. 

انشا به چه معنا یی است ؟

انشاء به معنی ایجاد کردن ، پرورش دادن ، ابداع و خلق کردن ، نظم دادن به فکر ( ایجاد کلام و سخن و نگارش) است . معادل دیگری در فارسی یعنی دبیری ، منشی گری و کتابت است.

انشاء نگاری از کلاس اول به صورت جمله نویسی در باره کلمه و تصویر شروع شده در کلاس دوم ادامه دارد به علاوه داستان نیمه تمام اضافه می شود و در کلاس سوم با تبدیل شعر به نثر روان ادامه پیدامی کند. در کلاس چهارم و پنجم باید دانش آموزان را به استفاده از تشبیهات زیبا


تشویق کنیم و موضوعات اجتماعی مانند وضعیت شهر یا خیابان ( ساختمان ها ، درخت کاری ، رفت و آمد خودرو ها و...)، وظیفه پلیس و ... که علاوه بر چشم بینا به قوه فکر و استدلال نیاز هست ، به عنوان موضوع انشاء گفته شود. و کم کم  باید از محسوسات کاست و به محتویات افزود و از همین موضوعات ( اجتماعی) به اخلاقیات رفت و به تدریج آن ها را به اندیشه و مددگرفتن از تجمل و واداشت

هدف های آموزش انشا ء

   دانش آموزان :

1-     آن چه که می اندیشند و می خواهند به دیگری بگویند و بنویسند.

2-     که تخیل قوی و استعداد نویسندگی دارند ، را بشناسیم و در مسیر صحیح هدایت کنیم .

3-     را وادار کردن به درست دیدن ، شنیدن و بعد دیده و شنیده خود را به طرز ساده و روشن بیان کنند و بنویسند.

چگونه انشا ء خوب بنویسیم ؟

      یکی از شرایط نوشتن انشاء تسلط و مهارت یافتن در خواندن است. آموزگاران باید دانش آموزان را هدایت و راهنمایی کنند که شاگردان نظم فکری داشته باشندو در مشاهدات خود دقیق بوده ، درست بیندیشند ، خوب بیان کنند و به قاعده بنویسند.

در نوشتن انشاء باید از بازی داستان سازی نیز استفاده شود. داستان های نیمه تمام  که دانش آموزان باید ادامه داستان را خود از فکر و ذهن خود بسازد و یا این روش را به صورت بازی در بیاوریم . طریقه بازی : یکی از دانش آموزان داستانی را شروع می کند و پس از گفتن یک یا دو جمله ، نوبت به نفر بعد می رسد که دنباله ی داستان را بگوید ( این بازی علاوه بر تقویت سرعت انتقال و تخیل کودکان ، قدرت حافظه شنیداری ، رشته منطقی کلام را نیز در آن ها پرورش می دهد ) البته در جلسات اول و دوم کار کمی مشکل است ولی بعد از چند جلسه برنامه روان صورت می گیرد و دانش آموزان از بازی با آن لذت می برند.  

چگونه انشاء را ارزیابی کنیم ؟

در جمله و انشاء ، علامت گذاری باید مراعات شود. ( نقطه ، دو نقطه ، گیومه ، علامت تعجب ، علامت هایی که در پایه های مختلف به دانش آموزان گفته می شود تا نوشته آن ها کامل تر شود)

انواع انشاء کدامند؟

انشاء از ساده ترین شروع می شود . الف) توصیفی ( وصفی )  ب) گزارش نویسی  ج) نقلی  د) برگردان شعر به زبان ساده  هـ ) تخیلی      و) خلاصه نویسی  ز) نامه نگاری

الف: ساده ترین نوع انشاء است . دانش آموز چیزهایی را که در اطراف خود می بیند ، می شنود یا احساس می کند ، وصف و تعریف می نماید.

ب: نوعی انشاء نقلی به حساب می آید. گزارش یک گردش علمی یک نمونه از این انشاء است. غالباً برای تهیه گزارش ، نیاز به تحقیق ، سؤال و جست و جو می باشد.

ج: برای بیان سرگذشت خود یا دیگران به کار می رود . داستان گویی، نوشتن خلاصه متن خوانده شده ، نوشتن خلاصه کارهای انجام شده در زمان معین ( کارهای یک روز تعطیل )

د : شعرهای مناسبی از کتاب بخوانیم یا کتاب های غیر درسی مناسب سن کودکان  را تهیه و دانش آموزان آن را به نثر ساده بنویسند و از حاشیه رفتن خود داری کنند و تنها مفهوم را به زبان ساده و گویا و کوتاه بنویسند.

هـ: محصول ذهن دانش آموز بوده و اساس خارجی ندارد.و بهترین فرصت برای شناخت افکار و گرایشات درونی او که آرزوهای درست و غلط و گاه مشکلات رفتاری ، می باشد. معلم می تواند شروع داستان را بگوید یا از دانش آموزان بخواهیم سرگذشت یک شی را بیان کند.

و: این نوع انشاء موجب پرورش قدرت نویسندگی و گسترش افکار کودک می شود و در موقع خواندن درس به هدف اصلی درس یا یک مقاله ، پی ببرند.

ز: نامه معرف شخصیت ، فرهنگ ، ادب ، ذوق و سلیقه ما  می باشد. نامه بیان کتبی موضوعی است برای مخاطبی که حضور ندارد و باید همان اثر را در مخاطب بگذارد که شخصیت خود ما می گذارد.

       متن فوق بر گرفته از : تحقیقات و مقاله های ویژه معلمان     با موضوع    نوشتن انشاء خلاق

[ ۱۳۸٩/۸/٢٧ ] [ ٢:٥٠ ‎ب.ظ ] [ گروه پایه دوم و چهارم ابتدایی بروجرد ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

با سلام و صلوات به آقا امام زمان عج و سلامتی کلیه همکاران عزیز فرهنگی عناوینی که در این وبلا گ مشاهده می کنید اندوخته های سالها تجربه می باشد
موضوعات وب
RSS Feed

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

خدمات وبلاگ نویسان جوان